Wchodzisz do sklepu, ¿eby kupiæ chleb, makaron i owoce. Po chwili wychodzisz, a w siatce z zakupami, poza tym, co pierwotnie zamierza³e¶ kupiæ, masz jeszcze paczkê chipsów, dwie gazety i los na loteriê. Czy zastanawia³e¶ siê kiedy¶, dlaczego zdecydowa³e¶ siê na zakup tych rzeczy?
Którego¶ dnia do twoich drzwi puka mê¿czyzna oferuj±cy nowy rodzaj ³±cza
internetowego. W zasadzie jeste¶ zadowolony z jako¶ci us³ug oferowanych
przez twojego obecnego dostawcê, ale po kilku minutach rozmowy postanawiasz przyj±æ now± ofertê. Zamykasz drzwi i dopiero wtedy zadajesz sobie pytanie: DLACZEGO?
Czy te przyk³ady brzmi± znajomo?
A mo¿e chcia³by¶ raczej wywieraæ wp³yw na innych ludzi ni¿ im ulegaæ?
Je¿eli tak, to bez w±tpienia zainteresuje ciê ksi±¿ka napisana przez dwóch psychologów spo³ecznych, którzy badaj± najczê¶ciej stosowane techniki wp³ywu spo³ecznego. Dariusz Doliñski i Tomasz Grzyb analizuj± skuteczno¶æ tych technik, a kiedy je opisuj±, za ka¿dym razem odpowiadaj± na trzy pytania:
(1) Jaka idea przy¶wieca danej technice wp³ywu spo³ecznego?
(2) Co na ten temat mówi± badania?
(3) Jaki mechanizm psychologiczny decyduje o skuteczno¶ci danej techniki?
Rekomendacje wydawnicze:
Ta ksi±¿ka przedstawia a¿ 100 takich technik, obejmuj±cych prawie wszystkie obszary ¿ycia codziennego nie tylko zakupy, lecz tak¿e bliskie relacje oraz nasze zachowania, zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej. Ka¿da z opisywanych technik zosta³a naukowo zbadana i udokumentowana, autorzy jednak, zamiast skupiaæ siê na analizie statystycznej, koncentruj± siê na rzeczywistym wp³ywie tych technik na nasze ¿ycie.
O autorach:
Dariusz Doliñski profesor psychologii, ceniony psycholog spo³eczny i renomowany badacz wp³ywu spo³ecznego. Autor licznych artyku³ów naukowych publikowanych w czo³owych czasopismach psychologicznych oraz 21 ksi±¿ek.
Tomasz Grzyb dr hab. psychologii, profesor Uniwersytetu SWPS, psycholog spo³eczny, prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Spo³ecznej, autor licznych artyku³ów i ksi±¿ek. Od 2013 roku kszta³ci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wp³ywu spo³ecznego.
Rekomendacje wydawnicze:
Nigdy wcze¶niej nie widzia³em ksi±¿ki opisuj±cej tak wiele technik wp³ywu spo³ecznego. Autorzy to obecnie najwiêksze autorytety w tej dziedzinie, wiêc je¶li mówi±, ¿e te sposoby dzia³aj±, to mo¿esz im zaufaæ. A je¶li nadal bêdziesz mieæ jakie¶ w±tpliwo¶ci, to przy ka¿dej z technik znajdziesz omówienie badañ potwierdzaj±cych jej skuteczno¶æ. - profesor Christopher J. Carpenter, Western Illinois University
Dariusz Doliñski i Tomasz Grzyb dokonali nadzwyczaj przejrzystego, a przy tym fascynuj±cego przegl±du wielu (tak, a¿ 100!) technik wp³ywu spo³ecznego i dok³adnie wyja¶nili dzia³anie ka¿dej z nich. Przytoczyli równie¿ przyk³ady eksperymentów, które dowiod³y skuteczno¶ci tych technik. Czytelnicy, którzy poszukuj± intryguj±cego wprowadzenia do sztuki wywierania wp³ywu spo³ecznego, na pewno nie bêd± rozczarowani. - profesor Daniel J. OKeefe, Northwestern University
Dariusz Doliñski i Tomasz Grzyb swoj± ksi±¿k± wy¶wiadczyli nam wszystkim wielk± przys³ugê. Nie tylko opisali 100 efektywnych technik wp³ywu spo³ecznego, lecz tak¿e zbadali mechanizmy psychologiczne, które sprawiaj±, ¿e owe techniki dzia³aj±. Nie ma bardziej u¿ytecznej ksi±¿ki dla kogo¶, kto chcia³by osi±gn±æ mistrzostwo w dziedzinie perswazji. - profesor Robert Cialdini, Arizona State University, autor ksi±¿ek Wywieranie wp³ywu na ludzi i Pre-swazja