Klaus Schwab, ¶wiatowej s³awy ekonomista, za³o¿yciel i prezes ¦wiatowego Forum Ekonomicznego, uwa¿a, ¿e chocia¿ czwarta rewolucja przemys³owa pod wzglêdem skali, zakresu i z³o¿ono¶ci jest odmienna od wszystkiego, z czym dot±d mieli¶my do czynienia, to ci±gle jeszcze mamy szansê wp³ywaæ na jej przebieg.
Ta rewolucja, zdaniem Autora, w sposób zasadniczy zmieni nasz sposób ¿ycia i pracy. Charakterystyczne dla niej nowe technologie, ³±cz±ce ¶wiat fizyczny, cyfrowy i biologiczny, wp³yn± na wszystkie dyscypliny nauki i gospodarki, na bran¿e przemys³owe i na rz±dy, rzuc± wrêcz wyzwanie samemu pojmowaniu cz³owieczeñstwa.
Sztuczna inteligencja – w postaci superkomputerów, dronów i wirtualnych asystentów a¿ po druk 3D, sekwencjonowanie DNA, inteligentne termostaty, przeno¶ne czujniki czy mniejsze od ziarnka piasku mikroczipy – ju¿ nas otacza. To jednak dopiero pocz±tek coraz pe³niejszego wykorzystania choæby nanomateria³ów czy drukarek 3D. A ju¿ my¶limy o 4D i "inteligentnych fabrykach", w których systemy produkcji s± koordynowane wirtualnie na skalê ¶wiatow±, czy o wszczepialnych mobilnych telefonach, wykonanych z biosyntetycznych materia³ów.
Charakteryzuj±c kluczowe technologie napêdzaj±ce tê rewolucjê, Schwab wskazuje na najwa¿niejsze konsekwencje, tak¿e negatywne, jakie wynikaæ z tego mog± dla rz±dów, ¶wiata biznesu, spo³eczeñstwa obywatelskiego oraz zwyk³ych ludzi. Przekonany, ¿e stoimy wobec nieporównywalnego z niczym w historii do¶wiadczenia, przedstawia ¶mia³e propozycje, jak za tymi zmianami nad±¿aæ i jak z nich w³a¶ciwie korzystaæ, by zapewniæ sobie i nastêpnym pokoleniom lepsz± przysz³o¶æ – tak±, w której wynalazcy nie bêd± przekraczali granic etycznych, technologie bêd± raczej wspiera³y ludzi, zamiast ich zastêpowaæ, a postêp bêdzie s³u¿y³ spo³eczeñstwu, a nie je niszczy³. Aby to sta³o siê mo¿liwe, wszyscy musz± tego chcieæ, przekonuje Klaus Schwab w swojej ksi±¿ce.
Intelektualna no¶no¶æ Czwartej rewolucji przemys³owej, jej klarowny jêzyk, logiczna i przejrzysta kompozycja czyni± lekturê ksi±¿ki satysfakcjonuj±c± dla wszystkich adresatów – zarówno dla ekonomistów, technokratów, mened¿erów przemys³u, przedstawicieli biznesu, jak i dla nieprofesjonalnych czytelników, których ambicj± jest pe³niejsze rozumienie wspó³czesnego ¶wiata i ¶wiadoma w nim obecno¶æ.